Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

Galleri » 02. Uppifrån och ner » F 1522

Maria 
2011-02-17 23:39
Jag skulle vilja veta när hyreshusen byggdes, särskilt det ena som jag tror ligger utmed Rådmansgatan? Och fanns det inte en idrottsplats också, nånstans i området?
Hans Ödman 
2011-02-18 16:16
Följer du Rådmansgatan fram till Mariebergsgatan, som ligger strax till vänster om "negerbyn", där till vänster låg Mariehovs IP. Först en gräsplan, med Skövde AIK.s klubbhus, sedan Mariebergsgatan längre upp kom man till en grusplan. Allt är idag bebyggt.
Saariste hemsida 
2011-02-18 17:23
En historia som skulle kunna förklara namnet på radhusområdet anspelar på att en del av de som bosatte sig där arbetade i gruvan (Käpplunda?) och på grund av detta arbete var otroligt smutsiga på hela kroppen när de väl såg dagsljuset efter dagens värv. Stämmer detta? Tja... inte vet jag.
Däremot undrar jag om det är något jag drömt eller något jag vagt minns från förr att det skulle funnits någon verksamhet under Norrmalms markyta?
ändrad 1 ggr, senast 2011-02-18 17:24 av Saariste
Olle Nilsson 
2011-02-19 07:32
Det stämmer, min far som, visade det sig i modern tid, även skapade inkomster i den undre världen sa till mig när laget kom upp till ytan: ”Nu är vi alla lika i hudfärgen. Efter duschen är det afrikanska folket fortfarande lite mörka för att skydda sig mot Afrikas starka sol.” Där har vi orsaken till namnet på radhusområdet V S B. Min far var förutseende betr gruvorna och kommande tekniker och lät hugga in där nere: http://skovdebor.se/Artiklar/Kalkbruk.html Gruvan hade en hemlig ort under Norrmalm. Kan/vågar inte avslöja mer.
Maria 
2011-02-19 09:11
Aldrig hört talas om Käpplunda gruva, men minns att det gick ett smalt järnvägsspår bakom hyreshusen på Henrik Gjutares gata.
Kan det ha varit detta som gick till gruvan?
Svar till Maria:
Saariste hemsida 
2011-02-19 10:49
Du har helt rätt!
Titta här; vykort.panatet.se/P3187991
Hans Ödman 
2011-02-19 13:58
Var det inte så att när R68 invigdes, så var spåren kvar och någon kunglighet bodde i en järnvägsvagn som var på det spåret.
Svar till Hans Ödman:
Saariste hemsida 
2011-02-19 15:16
Det kan nog vara så, för ur invigningsprogrammet kan man läsa följande;
Onsdagen den 22 maj - Invigningsdagen

14.30
H M Konungen anländer till hederstribunen och inviger R68 efter landshövding K Frithiofsons utbringade leve.

15.00
H M Konungen och inbjudna gäster beser utställningen.

17.25
H M Konungen lämnar utställningsområdet.
ändrad 1 ggr, senast 2011-02-19 15:17 av Saariste
Ulf 
2011-02-19 16:54
Angående järnvägsspåret så gick det in i berget ungefär vid slalombackens slut.
När vi var små så cyklade vi runt och en gång följde vi spåret som gick in genom ett staket med grindar och in mot berget. Gick ej se vad som var längre fram men det borde fortsätta in i berget för det var inte långt kvar och bygger man en räls dit så var det nog något hemligt alltid.
Har hört ett antal förklaringar om vad som fanns där inne men ni kan ju komma med kommentarer så får vi se om vi lurar ut det med.
Olle Nilsson 
2011-02-19 17:48
Maria: Kommer ihåg spåret. Finns det kvar vid H G Gata? Att det skenade iväg till gruvan tror jag på. Ulf: allt du skriver känns bekant. Kommer ihåg stora högar med kalkstensspill (heter det så på gruvspråk) i kvarteren upp mot vägen Nya Idrottshuset mot Bergvägen. Förlåt men jag jobbar mot 40 år gamla minnen och dom är lite sega.
Maria 
2011-02-19 22:47
Nej, spåret finns inte kvar, men jag tror att man fortfarande kan se som en liten smal stig där det en gång gick fram!
Hans Ödman 
2011-03-04 15:44
Har försökt minnas hur järnvägsspåret gick från gruvan till anslutningen bakom mejeriet. Först från gruvan utmed Käpplunda ålderdomshem, går fortfarande at se var det var. Sedan över Havstenavägen, förbi dagiset där. Över Vadsboleden ungefär där nya rondellen är. Utmed "långholmen", sedan svängde den över Rådmansgatan bortanför Västgötabagaren. Utmed Mariehovs IP bortanför Grubbavägen där gick den också över vägen. Sedan åt höger till den gick över Mariestadsvägen. De minnesgoda kanske kommer ihåg att det fanns bommar där. Sedan bort till den järnväg som går även idag. Om man tittar nästan längst upp på kortet så ser det ut som en stig, bakom dungen i mitten, där tror jag järnvägen gick.
Svar till Hans Ödman:
Saariste hemsida 
2011-03-04 17:46
Du har helt rätt rörande sträckningen och även var på bilden järnvägen går. Precis bakom dungen som du så riktigt påpekar, tittar man noga så ser man stolparna som följer banvallen vykort.panatet.se/Z3187048

Stickspårets väg till gruvan syns här: vykort.panatet.se/Z3187991
Olle Nilsson 
2011-03-04 19:58
Maria o Ulf, som vi har kämpat med både spår och gruva. Vad lyckliga vi var. Vad händer? Jo, med hjälp av satellit-radar-metallröntgen och databilder så går dom förbi oss, herrarna Hans o Janne. Men……...nästa perrong är våran.
P.G.Gustavsson 
2011-03-06 14:14
Anar jag lite av avundsjuka bakom din kommentar, Olle ??
Olle Nilsson 
2011-03-06 19:01
Ha ha! Anar och anar, lite och lite? Kom upp från orten å hoppa på tåget ner till orten. Vi ses på Sandtorget där vi lärde känna varann. Eller hur? Endaxi = grekiska för OK?
Hans Ödman 
2011-03-07 06:34
Olle, betydligt enklare. Tog bilen och startade vid den plats där gruvan en gång var, sedan var det bara att åka. Lite kom jag ihåg från förr. Bl.a. övergångarna. Det enda jag inte hade riktig koll på var vad sista gatan heter.

Grubbavägen.
Maria 
2011-03-07 09:02
Man kan gå in på http:// kartor.eniro.se och titta på Utsiktsbilder över Skövde. Där kan man faktiskt ana sträckningen av det gamla järnvägsspåret, i alla fall från Henrik Gjutares gata ut till Mariestadsvägen! Men det visste ni kanske redan?
Svar till Maria:
Saariste hemsida 
2011-03-08 20:17
Går man sen in på hitta.se, skriver in "Havstenavägen 2, Skövde", väljer satellitbild istället för karta samt förstoring 10 så ser man spår efter spåren genom asfalten diagonalt tvärsöver Sjöhagsvägens 20 meter
Olle Nilsson 
2011-03-07 09:23
Klart att du gjorde så, Hans. Jag har dock en övergång i minnet, frågan är stämmer den? Låg Melka med kontorsentrén mot Rådmans- eller Köpmansgatan? Vilket som, strax efter huset österut sneddade spåret över gatan. Jag vill minnas att man korsade spåret ytterligare en gång på vägen österut. Eg tror jag du beskriver detta, men eftersom just Melka saknas så blir jag (som brukligt) vill. Bommarna på Mstd-vägen, yes. Låg en fin/stor kåk nere i "diket" vid spåret på Uno-X sidan. Med detta vann vi väl perrongen?
Svar till Olle Nilsson:
Saariste hemsida 
2011-03-07 22:27
Den stora gula kåken ligger kvar där den låg. Lite kuriosa rörande den är att det i ena hörnan av tomten, den högra närmast järnvägen om du står på Mariestadsvägen och tittar in mot huset, finns en gravhäll med ett namn som jag tyvärr glömt. Under hällen ligger ligger gårdens sista (och senaste) arbetande häst begravd, den hamnade där som tack för lång och trogen tjänst istället för att skickas iväg för att bli bastrumma.
Olle Nilsson 
2011-03-07 09:28
Maria, jag uppmärksammade inte ditt tips förrän nu, förlåt. Vad du är duktig på datatekniken...Ska kolla.
Hans Ödman 
2011-03-07 16:48
Melka låg mot Rådmansgatan, efter Melka var det en fabrik som sydde byxor.
Kan för ögonblicket inte minnas namnet på denna "fabrik". Vad jag minns är att jag var där och köpter byxor när de hade realisation på inneliggande lager.
Maria 
2011-03-07 20:33
Om man återigen går in på Utsiktsbilderna, men flyttar sig västerut från Henrik Gjutares gata så kommer man en bit bortanför Käpplundasjön till något som ser ut som ett slags platå. Vad är detta, kan det vara platsen för kalkbrottet och gruvan?
Olle Nilsson 
2011-03-08 07:53
Janne, jag har talat med Bertil i Tovatorp. Hästen hette Berra. Skämt åtsido du är ett fantastiskt uppslagsverk...
Hans Ödman 
2011-03-08 11:20
Om man tar fram telefonkatalogen, Kollar var Käpplundasjön ligger. Nedanför där går Ekängsvägen fram till Dalvägen. På andra sidan den korsningen står det att läsa:Kalkugnsruiner. Lite tragiskt om kalkugn: Håller på med släktforskning, vi i släkten har under många år trott att en av våra förfäder blivit ihjälslagen av en fallande kakelugn, förmodligen den på Kaflås slott.
MEN; när jag kom fram till morfarsfarfar så visade sig att kakelugnen var en kalkugn. En viss skillnad på några hundra kilo. Det bruket låg vid Ekedalen.
J-Å Johansson 
2011-03-08 19:08
Var det Brason efter Melka?
Olle Nilsson 
2011-03-08 19:52
J-Å! Du ligger väldans bra till, känns så så rätt!
Saariste hemsida 
2011-03-08 20:38
Så där ja!

vykort.panatet.se/Z3193553
Ulf 
2011-03-10 12:54
Hur slutade jvg? Rätt in i berget eller vad ni som vet?
Saariste hemsida 
2011-03-10 17:23
Efter att gruvan avvecklats hade Z-betong sin grusdepå till i gropen. Rälsen låg fortfarande kvar och naturen höll på att återerövra banvallen.
Daniel 
2011-03-14 21:14
Intressant! Själv är jag bara 35 år, men kommer ihåg spåren som gick genom norrmalm, dock hade jag ingen aning om dess historia med gruvan. Händer att jag går längs med stigen från mariestadsvägen bort bakom ljungbackarna... spåren är för längesedan borta, men några tecken finns kvar... en gammal järnvägsskylt bland buskarna och en fallfärdig elstolpe.
Ulf 
2011-03-15 19:25
Tänk vilken kunskap det finns bland er. Tack för informationen.
Sievert 
2014-03-12 21:24
Jag och mina föräldrar flyttade in i "Negerbyn" 1949. Husen var då nya och namnet förklarades med att husen under byggtiden såg ut som början till "Negerhyddor".
Låter långsökt idag men så var förklaringen till namnet på den tiden.

Vad jag minns så fanns det inte någon i kvarteret som jobbade i någon gruva. Många familjefäder jobbade inom det militära och Volvo som var de stora arbetsgivarna på den tide.
Eva Wallgren 
2014-03-16 00:02
Precis den förklaringen som Sievert skriver för "Negerbyn" fick jag också när vi flyttade in i hyreshusen på Folkungagatan 1959.

På Melka tillverkades även skjortor. Där jobbade min moster som strök dom
Åke Carlsson 
2016-04-17 21:46
Svar på första frågan från Maria: Hyreshusen (HSB Betan) byggdes 1958-1959. De tre husen längst bort i bilden (Folkungagatan 22 samt Länsmansgatan 11 och 9) var inflyttningsklara hösten 1958. Folkungagatan 20 var inflyttningsklart februari-mars 1959 och det speciellt efterfrågade Rådmansgatan 12 på sommaren 1959. I detta hus fanns ett konditori (entrén är den lilla utbyggnaden på gaveln) och en tobaksaffär. I den gavel som syns av Folkungagatan 20 fanns en konsumbutik. Livsmedel kunde också köpas i det hus längs Rådmansgatan där man kan se markiser. Stenbergs livs (ICA?), Lundins chark och en manufakturaffär (på östra gaveln) fanns där.

Skriv ett meddelande

Namn
(obligatorisk):
URL
(hemsida/blogg):
E-post
(visas ej):
Meddelande:

.

 

 

( besöksräknare laddas... )