Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

Galleri » 01. Centralt » Järnvägsstn 10

claes jonsson 
2008-06-03 12:18
visst var " station" finare förr nya resecentrum är inget vidare snyggt
Thomas Björk 
2008-08-24 21:08
Här gjorde jag min pryotid inne vid ställverket
Leif Sandberg 
2008-10-28 11:11
Jodå här pryade jag också 62 Fick ropa upp avgående tåg i mikrofonen. Såg fel och ropade upp ett tåg som gått för en timme sedan
Anne-Marie Aule 
2009-04-04 10:54
Stationen är helt förstörd, tänk bara på den smutsiga "tuben" över spåren där det är 100 grader varmt så fort solen skiner det allra minsta!! Det är så man möter stan nu för tiden - och ingenstans finns det att göra sig av med bagaget om man vill ta en tur på stan - boxarna är ständigt trasiga. Skövde vill inte ha några turister verkar det som.

Att gå till "station" var ett stort nöje förr för oss barn. Att sitta där på en bänk och se tågen komma och gå - det räckte långt...
Saariste hemsida 
2009-04-05 10:08
Förstört eller utvecklat för att passa dagens behov, det är två sidor av samma mynt. Bara för att anpassa en funktion till dagens behov betyder inte att man förstör något. Det är genom ständiga förändringar vi skapar morgondagens historia. För vem, förutom bakåtsträvare, vill egentligen fastna i ett "det var bättre förr"-tänkande???
Magnus Palm 
2009-04-17 21:48
Bakåtsträvare eller inte... Stationen kanske inte var bättre förr, men definitivt vackrare. Den ofräscha "tuben" gör ingen glad och linjebussdelen kunde ha utformats i bättre samklang med den befintliga byggnaden.
Tack Saariste, för en rolig hemsida.
Angelica 
2009-10-06 00:18
Jag håller helt och hållet med om den där tuben.
Är daglig pendlare sedan ett par år tillbaka och har aldrig funnit den tuben särskilt "teknisk" mer än att man slipper regnet för en stund när man går i den och blomlådorna som står framme endast sommartid
.
Den är varm på sommaren,sketig på hösten(eller ja året om) och kall på vintern.
Ja en undergång hade varit bättre och t.o.m trevligare, iallafall enligt mitt tycke.
Saariste hemsida 
2009-10-06 18:49
Är det nu man ska säga att övergången blev rena undergången???
ändrad 1 ggr, senast 2009-10-06 18:49 av Saariste
Berglund 
2010-07-14 21:46
Ett "nostalgifynd" till hemsida - säga vad man vill om den yttre miljön & bakåtsträveri - eller inte. Stationen hade aldrig kunnat vara det den en gång var.Jag växte upp där under 20 år och minns i lika hög grad mängden personal, från befäl, ställverk, gamla BX till resgodset, bangårdsarbetare och i änden av bussterminalen den gamla godsterminalen: var tog ni vägen? Så det var annorlunda förr. Undrar om nån' idag hade uppskattat att uniformerad personal från ställverket (med flagga i handen) hade fått fälla och hissa bommarna vid spåren (idag i höjd med taxi/korttids-P).
Olle Nilsson 
2010-11-17 19:29
Ingen av er ovan berör spåret mot Axvall-Skara-Lidköping. Låg till vänster om stationsbyggnaden. Gissa om X2000 dammade fram där, inte då, men ett härligt tuff-tuff tåg. Ersattes senare med rälsbussar. Nu vet ni det....
Hans Ödman 
2010-12-18 07:34
Och några försigkomna Våmbspojkar såpade spåren i Våmb, så tufftufftågen
bara stod och slirade. Tider det.
Olle Nilsson 
2010-12-18 19:26
Hans, enligt mig leder du tveklöst Bus-ligan. För du bodde väl som försigkommen du är i Våmb? Hartsfiol, palla äpplen eller plånbok med snöre är ju blaha. Ett helt tåg står stilla för lite såpas skull, genialt.
Olle Nilsson 
2011-04-10 12:07
Mitt liv har kantats av stora och små frågor. Jag strävar därför efter att hålla samhällsvetenskapen, min ena ådra, väl uppdaterad. Behöver nu er benägna hjälp med:………..Varför heter det SNÄLLTÅG? Motsatsen är ju lite konstig……….Det fanns tåg vars efternamn slutade med PILEN, vad var förnamnen……….?I vilken världsberömd metropol tillverkades det tuff-tuff-lok som när allt stämde drog över prärien till Axvall mm?
Hans Ödman 
2011-04-10 16:07
Det tillverkades väl lok i Trollhättan ?? Nohab.
Snäll kom,mer väl från tyskan ?
Olle Nilsson 
2011-04-10 19:41
Tack o tack min uppdatering flyter bra. Nydqvist och Holm blev Nohab och där gjordes det lok minsann. Ryssarna beställde futtiga 1.000 lok efter 1917. Betalades i rent guld som lär ha kanat lite hit och dit. Snäll var säkert Schnell. Men Hans, du hoppar över Pilen. Jag har Londonpilen i minnet. Är det rätt?
Ulf 
2011-04-11 08:59
Med pilen för jag ordet snabbpilen i huvudet.
Kan det vara det?
Olle Nilsson 
2011-04-11 19:46
Skönt Ulf att någon delar minnet med mig. Din Snabbpil och min Londonpil får dock inte någon klocka att ringa. Vi får kalla in resten av publiken. En annan fråga, hur var vädret i Dala idag?
Ulf 
2011-04-12 15:33
I Dala? Vet ej men här i stan var det soligt och varmt igår.
Mvh Ulf
Olle Nilsson 
2011-04-12 16:47
Jag chansade på att du hette Buller också men det sprack ju. Ha dä bra!
Ulf 
2011-04-13 13:36
Ja det är aldrig fel att gissa.
Nu är det min tur. Fyller du år i Januari?
Mvh Ulf
Olle Nilsson 
2011-04-13 15:08
Dä ä så nära så dä borde va förbjudet, alltså Februari. Tocken da får la du fjäska lite mer för å få höra. Men allt går å köpa. Nu sa dä bli görspännande å höra va nästa steg månne bli. Kom igen Snabbpilen...
Maria 
2011-04-13 17:56
Norrlandspilen? Lapplandspilen? Fast den sistnämnda är nog en buss...
Ulf 
2011-04-13 18:07
Olle. Känner lite vibrationer i början av månaden. Borde vara den sjätte.
Blev det schack matt?
Olle Nilsson 
2011-04-13 19:02
Kör du med glaskula eller Tarok-kort? Eller jobbar du på Pastorsexp.? Vilket som har du rätt. OCH, vad har du härnäst i görningen?
Olle Nilsson 
2011-04-13 19:07
Maria, oss emellan. För det inte vidare. Jag har kopplat in SJ eftersom responsen är lite svag och jag tycker inte om att förlora. Men, du kan ha rätt och kanske Ulf. Högspänningen stiger så ledningarna sprakar.
J-Å Johansson 
2011-04-13 21:57
Olle! Självklart borde jag inte dra in Trollhättan på denna sidan men med tanke på vad du skrivit tidigare: Vet du att Restaurang Gransäter byggdes runt en kåk di kalla för Ryssvillan? Tydligen beboddes den av ryssar när lokomotivtillverkningen pågick för fullt. J-Å
Olle Nilsson 
2011-04-14 07:23
Jo, jag vet att Rest. byggdes runt en från början förnäm villa, det är rätt. En nyhet dock (att man måste erkänna detta) är just Ryssvillan. Aldrig för ung att lära. Ha dä...
Olle Nilsson 
2011-04-14 18:57
Kolla vad Maria o jag är bra: "Jag kan bekräfta att både Nordpilen och Londonpilen har funnits. Ska försöka få fram ytterligare information och återkommer efter det." Sa: Ulla Wenning assistent på Statens Järnvägar.
Olle Nilsson 
2011-04-21 13:34
Maria o Ulf m fl.: Ulla på SJ har återkommit med ett flertal pilar och skriver: "Vår mest kända pil var nog Nordpilen. Utöver Londonpilen fanns av mer kända tåg bl.a. Öresundspilen. När jag tjänstgjorde i Göteborg sommaren 1951 fanns Skandiapilen och den var ofta försenad vilket gav tåget det mindre smickrande öknamnet Skandalpilen. I ett högtalarutrop användes detta en gång av misstag!" Ulla skriver mer som jag kör vidare till Janne som värderar det hela.
Anders M 
2012-05-17 13:43
Minns Ni stambanans hundraårsjubileum, slutet av 50-talet.
Ett ånglokståg från Stockholm, ett från Göteborg.
Och så möttes de i Skövde, front mot front eller fender mot fender.
Perrongerna överfyllda med jublande skövdebor.

Skriv ett meddelande

Namn
(obligatorisk):
URL
(hemsida/blogg):
E-post
(visas ej):
Meddelande:

.

 

 

( besöksräknare laddas... )